Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

T44 - Jeco

 

Länge, länge har jag haft den här byggsatsen liggande. När Jeco presenterade T44 för första gången beställde jag omedelbart en med den tidigaste märkningen. Och sen väntade jag. När jag till sist fick klart för mig att jag nog skulle få vänta ett bra tag längre än jag hade trott köpte jag en sats och byggde T44 320 i den vanliga orange/blå varianten.

 

(Bilden till vänster använd med vänligt tillstånd från fotografen. Ni har väl inte missat de underbara bilder som finns samlade hos Nitton?)

 

Tanken på en tidig T44 släppte emellertid inte och till sist köpte jag en byggsats till då jag fick tag i de rätta dekalerna. Det här är en väldigt enkel byggsats, i meningen enkel att sätta ihop med bra resultat. Det är egentligen bara målning och märkning som kan gå fel. I övrigt limmar man bara dit del efter del i nummerordning. En del bitar ska skruvas fast, även det är totalt problemfritt. Med den beprövade Rocodrivningen (motor, drivfjädrar och -boggier med tillhörande hjul) som monteras i T44-ans vitmetallunderrede ska det också mycket till för att inte få den att gå bra också.

 

  

 

En fråga jag brottas med är den grå färgen på underrede och överdel. Den sägs ska ha varit SJ nr15 'men lite mörkare', 'nästan grafitgrå' även om den nog inte riktigt var så mörk som den ser ut på bilden högst upp. För att i alla fall få en grå grund använde jag en grå primer på underredet och lite andra delar som ska monteras på underredet. Lite svart och rött målades på där det ska vara sånt, mest för att se hur färgerna ser ut ihop.

  

 

Byggsatsen är så lätt att montera att provmonteringen visade sig kunna duga som slutmontering. Utan nån särskild tanke egentligen limmades del till del, nåt skruvades fast här och nåt annat snäpptes fast där. Det gick nästan så fort att jag funderade på om det inte gick FÖR fort. Man kan ju hamna i det där läget när man upptäcker att man inte borde ha monterat nån viss del innan man gjort nåt annat.

        

 

Hela underredet som det ser ut nedan är hopskruvat, det enda som limmats är buffertbalkarna och dess detaljer. Bygeln till TB-kopplet är limmad samtidigt som buffertbalken, det kan kännas lite omvänt och man lär ju skulla undvika färg och lack på bygeln. Jag har emellertid inte sett några nackdelar med att göra som jag gör, (och skulle bygeln bli sträv av färglagret bör det ju gå att skrapa av färgen där det behövs).

   

 

Efter att ha listat ut hur kablarna till strömupptagning, motor och lampor kan lödas, och kontrollerat minst ett tiotal gånger att dekoderns får plats där jag vill ha den, har jag samma trådhärvor som alltid. Och jag som ju älskar att brottas med såna...

 

När alla trådar var lödda och jag hade kollat att både motor och lampor uppför sig som jag vill passade jag på att måla lokkorgen. Jag ville ha en något mer gulaktig färg än den rödorangea man normalt tänker på i samband med T44. Vallejos ljusorange kryddades med några droppar klarröd tills jag fick en rätt blek men ändå rödstickig färg (på bilderna ser färgen lite gulare ut än den gör i verkligheten). När den torkat maskade jag färggränsen och sprejade övre delen med samma färg som jag använt till underredet, Hagmans zinkgrund.

      

 

Ett tunt lager Krylon klarlack fick den annars rätt dödgrå överdelen att få en betydligt mer levande, och lite mörkt blågråaktig, färg precis som jag hade hoppats.

  

 

Det lite pyssliga pillret med räckena till ändarna gick överraskande lätt. När jag väl hade fått ett hörn som jag ville ha det kunde jag använda det och måtta med så att båda sidor på bägge räckena blev likadana.

  


En provmontering visar att det passar hur bra som helst. 

 

 

Nu passade jag på att ordna till belysningen. Slutlyktorna hade jag fixat tidigare, nu var det dags att böja till ljusledarna. Jag värmde plasten lätt över lödkolven, sen var det lätt att böja dem i ungefär rätt vinkel. Innan de monteras ska korgen mattlackas, och innan den mattlackas måste ju dekalerna på. Nästa moment fick alltså bli att sätta på dekalerna.

  

 

Det var inte ett dugg lätt att få alla dessa linjer på rätt ställe och rakt. Det blev väl inte helt perfekt heller, men tillräckligt för att jag skulle nöja mig.

 

Även andra sidan blev uppmärkt. Här blev det ett litet stando. Jag var inte riktigt nöjd med hur de vita linjerna uppförde sig och provade den ena beprövade metoden efter den andra. Micro-det-ena och Micro-det-andra, golvpolish, mustigt språk, fuktat hushållspapper, gammalt lakan - en del penslades på, annat trycktes emot. Till slut verkade som om dekalerna gav med sig av ren utmattning, eller om det var mina ord som gjorde susen. Det blev hyfsat i alla fall.

   

Ett eventuellt problem är att lacken som läggs ovanpå dekaler, färg osv ibland framhäver dekalfilm snarare än döljer den. Så här långt kommen kan jag bara hoppas att det kommer att gå åt rätt håll.

 

Och det gjorde det! Det visade sig till min stora lycka att lacken jag använde inte ställde till det alls, och inte dekalerna heller! Jag lade först ett tunt lager Krylon klarlack (blank) över alltihop, när det torkat ordentligt sprejade jag på ett lager Krylon mattlack, den blir ju inte 'Dullcote-matt' utan får en sidenmatt yta som passar bra på ett hyfsat nytt lok.

 

   

Efter att ha limmat på fönsterramar och vindrutetorkare på hytten var det dags att fundera på hur alltihop skulle monteras ihop. På underredet limmades också bromsslangarna på buffertbalken, medan räcket fortfarande bara är ditsnäppt för att kolla vinklarna i bockningarna. (Nån kanske undrar varför jag limmar vindrutetorkarna innan jag sätter i fönstren? Huvudskälet är att jag vill undvika mjölkiga fönsterrutor. Jag limmar ju torkarna med ca-lim (cyanoakrylat, 'snabblim') och limångorna reagerar med fett vilket kan göra fönstren mjölkiga).

 

Monteringen blev måttligt krånglig, det är ju egentligen bara att skruva dit med samma skruvar som håller fast plogarna. Men, det gäller ju att alla trådar får plats utan att komma i kläm, och så ska man se till att ljusledarna hamnar där de borde. Inte helt lätt faktiskt...

 

 

Efter ett antal misslyckade försök att få ner korgen över underredet, därpå följande justeringar av kablars, dekoderns, stifthylsornas och ljusledares placering osv. fick jag till slut allt på rätt plats och plogarna kunde skruvas fast.

 

Nästa moment blev att limma taket, efter att först ha monterat fönstren. De klämdes helt enkelt fast och jag brydde mig sen inte om att limma dem. Nu börjar jag få en känsla av att det kan ha varit ett misstag, men det lär visa sig i framtiden.

 

Det enda som sen återstod var dels att montera handräckena permanent, och sen bättringsmåla där det behövdes, främst på just räckena. Med det klart gäller detsamma för det här loket. Färdigt alltså!

  

 

SvMJF

Stinsen

.