Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Messerschmitt Bf109G2 - CMP

 

En 109:a hade länge stått högt på önskelistan och när det började skrivas på de vanligare amerikanska forumen om att CMP skulle komma ut med en i rätt stor skala, dryga 180cm spännvidd, såg jag till att beställa en från en dansk handlare.

 

Innan det enorma paketet dök upp hade jag läst allt som skrivits om byggsatsen (det är en ARF alltså) och hade en rätt klar bild över de modifikationer jag ville göra. Bl.a. funkade inte målningen och märkningen för mig, landstället såg för ynkligt ut, avgasrören satt alldeles för högt på motorkåpan och en rejäl cockpit ville jag få till.


Några bilder under själva bygget, eller snarare monteringen, tog jag inte men det finns en filmserie på Youtube som visar hur den monteras, dock utan några som helst modifikationer.

 

Cockpit

Jag byggde upp cockpitväggar i plasticard på vilka några mer iögonenfallande detaljer monterades, som den gula bränsleslangen, syrgasblandare med instrument och rörledningar, gas- och propelleromställningsreglage osv. Instrumentpanelen byggdes i tre lager med instrument placerade enligt förebilden. Siktet byggde jag upp i plasticard. Piloten är en typisk 'pappadocka', kallad Major Krauer av sin tillverkare, här har det ju blivit Helmut Mertens istället. För att få in honom i cockpit blev jag tvungen att skära bort underkroppen, byxorna har bara ett par kaffeomrörare från McDonalds istoppade som 'ben'.

       

 

Bakom cockpit sitter antennen monterad. Jag fäste en tunn gummitråd mellan antennen och fenan, ser jättebra ut men den gick av rätt snart och det är tveksamt om det är värt att knåpa dit den igen. Antennen ser bra ut dock.

 

Landställ och hjul

Att en sån här maskin ska ha infällbara ställ är ju en självklarhet! jag skaffade ställ som egentligen är avsedda för KMPs 109E, de visade sig passa utmärkt, jag hoppas bara funktionen duger också. Ett aber är att även om hjulen är ordentligt mycket större än de pinsamheter som levereras med flygplanet så är de fortfarande alldeles för små. Det går emellertid inte att montera större hjul utan att våldföra sig på vingarnas huvudbalk, och det kändes inte som nån vidare kul grej heller. 

     

 

Damasken runt sporrstället (f.ö. en kanske onödigt tung nosställsvariant från Eurokit som i alla fall ser bra ut) vållade en del huvudbry. Till sist provade jag med en gråsprejad barnstrumpa som monterades på en ståltrådshållare, det är väl inte perfekt på nåt sätt men det funkar tycker jag.

 

  

Motorinstallation och avgasrör

Motorn är en SuperTigre G2350 med en Bissondämpare påmonterad. Dämparen kostade nästan lika mycket som motorn f.ö.... Glödanslutningen är fast monterad och ansluten i den servicelucka jag tog upp framför cockpit.

 

   

   

 

Av nån anledning skulle avgasrören monteras nära nog mitt på kåpan, det ser ju inte så Messerschmittigt ut så naturligtvis måste rören flyttas ner. Jag tyckte det räckte med att flytta ner dem på kroppssidan istället för att gå ner en bit på den undre kåpan (den gulmålade). Kanske att de borde sitta en aning lägre, intrycket är i alla fall bättre nu än tidigare, även om det bara handlade om en flytt på drygt 15mm. 

     

 

Installation av hårdvara 

Så här ser serviceluckan ut. Överst till vänster påfyllningen till luftstället, den funkade inte så bra så jag fyller nu på luftsystemet via den lösa slangen istället. Till höger sitter strömbrytare och batteriladdningsanslutning. Under den är bränslepåfyllningen och nere till vänster finns glödströmanslutningen.

  

 

Efter en liten olycka där den väl monterade luftbehållaren till landstället borrades sönder (fråga inte...) monterades en ersättare in under piloten. På bilderna nedan syns bl.a. luftbehållaren, pilotens byxor, stötstänger till höjd- och sidroder, tanken samt servon för höjd, sida och landställ.  

        

  

Målning och märkning

Flygplanet är målat och märkt som en Bf109G2 från JG3, flugen av Helmut Mertens(*. All märkning med något litet undantag är maskerat med vanlig maskeringstejp och sprutat. Förbandsmärkena är handmålade. 

  

        

 

Jag tillverkade en vagga av en blå markisoleringsskiva för att kunna lägga planet i när jag arbetade med det. Tanken är att det borde gå att använda den när planet ska transporteras också. Nåt som givetvis förutsätter att hela härligheten går in i bilen...

 

 

 

 

 

 

 

 

 

*) Helmut Mertens stupade 20 Februari 1944 efter att ha kolliderat med en amerikansk B24 över Andernach. Han uppnådde totalt 54 segrar.

.