Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Hobbytekniks Z43

 

Efter att ha byggt motsvarande lokomotor från VVA som en brun Z49 var det dags att sätta ihop nästa. För omväxlings skull en Z43 och i orange/grön målning. Den här byggdes huvudsakligen på Mässingsjuntan vilket bl.a. gör att det finns få bilder från själva bygget. 

 

Här är i alla fall några bilder tagna efter att lödarbetet är avklarat. Det som ska ske nu är egentligen bara lite putsning och målning. Ja, fönster ska dit förstås, och avgasrör, vindrutetorkare...

 

Kåpan är byggd i två delar, underredet med fotsteg och banröjare, och själva kåpan. Drivningen kommer från T.J.Modell, precis som de flesta av mina tvåaxliga driv.

     

 

Tanken är nog att man ska skruva ihop alltihop, jag nöjer mig med att skruva fast drivet i underredet och fästa överdelen med presspassning. I det här stadiet ser det i alla fall ut att fungera utan problem.

    

 

Förutom en del detaljer som ska tillverkas i plast eller 'hittas' nånstans, och sedan limmas på är kåpan i det närmaste färdig.

       

 

Efter provmontering ser det ju ganska bra ut tycker jag. De vertikala ledstängerna mitt på främre huven ska stickas ner i hål i gångbordet, det gjorde jag inte här men det blir nog rakt och bra när det blir färdigt hoppas jag.

       

 

Innan lokomotorn är redo för målning måste detaljer som bränslepåfyllningsrör och ljuddämpare med avgasrör monteras. Eftersom jag köpt plåten utan gjutdelar tillverkade jag dessa smådelar av plast. Ljuddämparen filades ut ur en bit gjutstam, påfyllningsrören är små bitar från en plaststång från plastruct.

  

 

Efter ett tunt primerskikt är det dags att spruta på den oranga färgen.

  

 

Efter att korgen målats orange återstår nu 'bara' att måla grönt, svart, gult, rött, brunt och silver i olika omgångar.

  

 

Den första omgången grönt (Humbrol 78) penslades på men blev inte heltäckande. Det duger dock som en bra början. (Om det ser lite kladdigt ut beror det nog mest på att ledstängerna inte är svartmålade ännu).

  

 

Så målar vi buffertbalkar...                                                ...buffertar, ledstänger och lite annat...

  

 

...följt av slickepinnarna, slutbelysning (nä, den funkar inte)

och strålkastare (nä, de funkar inte heller)...                      ...och så på med dekaler och den etsade 'SJ'-skylten)...

  

Efter mattlackning och fönstring (klar plasticard limmad med 'Canopy Glue' från rc-flygavdelningen) är det dags att ta itu med slutspurten.

 

För att få lokomotorn att orka dra så mycket som möjligt gäller det att fylls på med bly där det går. Det är lite marigt att lista ut hur mycket man får plats med utan att blyet tar i nåt som ska röra sig under kåpan. Det jag får in med säkerhet tar upp vikten till c:a 135g, vilket borde vara tillräckligt. (Min Z49 väger som jämförelse 80g, jag gör alltså ett betydligt bättre jobb med den här, viktmässigt).

  

 

När blyet limmats fast återstår bara att placera korgen på underredet så är den här lokomotorn, Z43 203, färdig. TB-byglar ska monteras bara men det får ske utanför den här historien.

  

 

Stinsen

.