Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Lilla Damens Egen Vagn

      

       Del 1      Del 2

       Del 3      Del 4  

       Del 5       

 

  

Feb-09

 

Efter att ha byggt en utedrift, en hökärra och nästan ett hus (inte riktigt färdigt ännu) tyckte den lilla damen att det nog var dags att lägga beslag på lödstationen. Det tjatades ett bra tag och till sist insåg jag att det inte blir slut på tjatet utan en och annan brännblåsa.

 

Hon började med att mycket bestämt höra sig för hur man gör. Jag bad henne läsa min instruktion i mässingsbygge men hon ville lära sig praktiskt, så det blev en mycket rask introduktion med hjälp av några spillbitar mässing istället. Hoppet låg lite grann i att hon skulle nöja sig med det...

      

Men ack vad jag bedrog mig! Jag gick och fixade lite te, när jag kom tillbaka kunde jag nätt och jämnt rädda ett par Perl-vagnar och VVAs J-lok undan hennes entusiasm. Naturligtvis insåg jag att det fick bli lite mer seriöst. En titt bland överblivna delar gav några fragment av vagnsidor från VVAs gamla MVJ-vagn som ju kunde byggas i ett par tre varianter. Dessutom hittade jag ett par överblivna gavlar. Med lite god vilja kanske hon kunde löda ihop en vagn av det här...?

 
        

 

Med sedvanlig ungdomlig energi och otålighet löddes gavlar ihop med sidor, efter att sidorna först bockats till. För övrigt det första moment där lite vuxenhjälp accepterades. Jag fick hjälpa till och hålla i nån jämrans varm del vid nåt tillfälle också...

        

I övrigt sköttes allt arbete av den bestämda damen själv! Bilderna ovan visar läget efter första timmarnas pyssel, och alltså samma kväll som det hela startade med tjat - löda spillbitar etc. Tala om inlärningskurva!!

 

Nästa arbetsmoment blev att ordna till ett tak. Efter att ha klippt till en bit mässingsplåt som böjdes till rätt rundning (återigen fick den vuxne känna sig viktig) löddes taket på plats. 

       

    

En knapp timmes jobb hanns med innan det var dags att vila inför MMMs andra helg på Tekniska Museet. Ganska lägligt eftersom det nu också är dags att fundera på hur underredet ska byggas. Hel plåt under korgen? Ram av U-balkar? Hur fixa fäste mellan underrede och korg? Plattformar och lagergafflar ligger och väntar på att alla andra frågor ska få ett svar.

 

Det är lite fantastiskt att se en 9-årig tjej löda ihop en mässingsvagn i stort sett från scratch, och med i stort sett ingen hjälp med de praktiska momenten, eller hur?

 

Jan-10

 

Efter en fasansfullt lång tankepaus blev det i alla fall en fortsättning på det här lilla projektet. Damen har hunnit fylla tio år men det är lika kul att sitta och se på när det jobbas som det var förra vintern.

 

Det första som skulle ordnas var något sätt att skruva fast golv och underrede med vagnskorgen. Med hjälp av M2-skruv/mutter och några extra U-balkar fixades det på ett utomordentligt sätt. 

  

     

 

När golvet sen var tillklippt och inpassat var det dags för lagergafflarna. Pilligt både att klippa ut dem (kommer från HNJ-V f.ö.) och att bocka och löda dit bromsblocken, men att hoppa över det momentet var inte att tänka på.

    

 

Efter att långbalkarna mätts upp enligt konstens alla regler (jodå, hon både visste vad ett skjutmått var och hur det skulle användas!) löddes de fast på golvets undersida.

 

 

När det var dags att löda fast plattformsräckena var det tyvärr dags att handla, laga mat, och sen lite lek med annat.

  

 

Efter fyra hyfsat koncentrerade timmar, med bara ytterst begränsad handräckning, hade det lilla projektet avancerat högst avsevärt. Dessutom är planen för fortsättningen utmejslad, nästan in i minsta detalj. Nu är det bara att hoppas att nästa session ska kunna genomföras utan att det ska behöva ta ett knappt år...

 

Feb-10, session 1

 

Den här gången tog det bara ett par veckor innan det blev dags för nästa omgång. Kvällens beting blev att få vagnen att rulla på egna ben, så det där med plattformsräckena sköts upp ett tag till. Innan man kommer dithän är det nämligen lite annat som måste fixas.

 

Först löddes buffertarna fast. Förvånansvärt nog hamnade alla buffertar i stort sett perfekt på första försöket. En liten justering gjordes med tång i efterhand men det var det lilla också.

     

 

Sen var det dags att fixa det där med hjulen... Först viktes bromsarna till och justerades innan bockningarna förstärktes med lite lödtenn. Sen fram med pianotråden (vagnen ska ju få trepunktslagring á la VVA) för att fästa lagergafflarna i varandra.

          

 

För att kunna koppla ihop med ett lämpligt lok behövs koppel. Lämpligt lok har TB-koppel så det fixas till på den här vagnen också. Kroken blir ett senare kapitel men bygeln ska ju böjas till och lödas fast.

  

 

När man är hyfsat säker på att man kan hålla bygeln i rätt läge, duttar man på lite lödvatten (fosforsyra)...

    

 

...sen plockar man upp lite tenn med lödkolven...               ...och så lägger man på kolven lite lätt. Klart!

    

Och jodå, det här blir nog godkänt!

 

Till sist var det så dags att kolla om vagnen kan rulla. Alla delar kanske inte kan torrtestas men vi tar det som kan sitta ihop hjälpligt i alla fall.

     

 

Och visst rullar den. Nu är inte hjulupphängningen fastlödd, det saknas gummibitar att sätta som mellanlägg så att trepunktslagringen fungerar som den ska, dessutom behövs en viss tjocklek på mellanläggen för att få bufferthöjden rätt. Men rullar gör den som sagt!

  

 

Nästa moment blir nog att löda dit grindar och räcken. Lilla damen funderar just nu på om det är värt att försöka löda dit takkonsoler eller om det kanske blir väl pilligt när man bygger sin första mässingsgrej. Vi får väl se i del 4 antar jag.

 

Feb-10, session 2

 

En liten snabbsession blev det idag, 26/2. Fokus på att löda fast hjulupphängningen och sen få på åtminstone det ena plattfomsräcket.

 

Hjulupphängningen gick snabbt, det mesta var ju redan avklarat. Först på med självhäftande kuddar på båda axelhållarna, sen löds pianotråden fast mitt på vagnsgolvet.

     

 

Plattformsräckena blev en prövning. Först hamnade bockningen på fel ställe, då passade ju ingenting, sen var det inte helt enkelt att passa in räcket med alla böjda små ben överallt som måste rätas ut innan det passade. Till sist blev i alla fall det ena räcket färdigt, och snyggt också!

   

 

Från den 'fina' sidan ser vagnen nu ut så här:

 

 

Mars-10

 

Lite småfix klarades av under en kort sittning. Det felande räcket löddes fast och det bestämdes att takkonsolerna allt skulle lödas dit också. 

  

 

När det sen blev dags att limma på fjädrarna togs det paus. Det är väl det och målning som återstår annars tror vi. 

 

 

 

 

 

SvMJF

Stinsen

Smalspårigt

.