Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Do30 (HNJ-V)

 

Förebilden till den här nitade boggipostvagnen kom till SJ från SWB, där den hade littera Do1, tillsammans med sina yngre syskon Do2 (som hos SJ blev Do22). En Do22 finns bevarad hos NBVJ i Nora och fungerade vid fototillfället (SMJs jubileumsresa) som nån form av souvenirshop.

  

Skillnaderna mellan de bägge typerna är nästan obefintliga. (Det man ser på utsidan är väl bara att ena sidans fönster och brevlådorna är något annorlunda placerade och att Do30 har spindelbuffertar).

 

Byggsatsen består av korg, underrede och lanternintak i resin, plattformar, fotsteg, lanternin och fönsterramar etsade i nysilver, och en del gjutna detaljer som buffertar, takventiler, slutsignalshållare, dörrhandtag(!) och gasblandare för den som bygger en variant med gasbelysning. (Jag köpte vagnen innan boggier fanns tillgängliga, numer ingår boggier i leveransen från HNJ-V om jag förstår rätt).

     

 

Bygget verkar vid första anblicken väldigt enkelt även om det naturligtvis inte är helt trivialt att faktiskt göra allt så snyggt som man helst vill. Att löda ihop alla fotsteg tog t.ex. över en och en halv timme...och då blev det ändå inte ens i närheten av perfekt.

 

  

 

Plattformarna var bara att klippa rent, bocka och sen löda på ett par punkter. Efter målning blir de riktigt snygga.

   

 

Innan korgen målas sätter jag dit räcken, slutsignalhållare och dörrhandtag. Dörrhandtagen är riktiga små smycken, tyvärr är de också rackarns små och hala, så ett försvann nånstans i hobbyrummet. Jag ersatte med vanlig bockad tråd, nåt som också sattes in i gaveldörrarna.

 

 

Nästa steg alltså målning. Som nån form av den här hobbyns motsvarighet till att hälla ketchup över sin Chateaubriand använde jag vanlig bilprimer. Och nej, det blir inte så fint som man kan göra med en riktig spruta, det måste medges, men i mitt tycke blir det 'goodenuff', dvs tillräckligt bra för att jag ska bli nöjd.

  

 

Något som kan vara besvärligt är att kombinera boggiernas rörelser och monteringen av fotstegen så att resultatet blir en acceptabel kurvtagningsförmåga. Här finns ju olika metoder och varje byggare har väl sina egna favoritknep. Jag gillar inte att ändra vagnarnas linjer genom att flytta boggien utan brukar ofta fästa fotstegen i boggien istället, något jag också visar på den här sidan. Den här vagnen har emellertid förutom de vanliga fotstegen i hörnen också fotsteg som hamnar ungefär mitt på boggien. För att kolla vad som måste göras monterade jag fotstegen provisoriskt på underredet och fäste sen boggierna. 

  

Utan ingrepp lutade minsta radien mot nånstans runt 3 meter, hyfsat opraktiskt med andra ord. Efter att ha klippt bort så mycket plåt jag vågade gick det att vrida boggierna betydligt mer. Jag har inte mätt, men skulle tippa att vagnen nu klarar åtminstone 45 cm. Nu återstår att göra motsvarande test med hörnstegen, och dessutom hoppas att inga av de fjädrar som ska monteras på boggierna kommer att ställa till det.

 

  

Till vänster syns läget medan jag fortfarande trodde det fanns en chans... Förhoppningen att boggiernas fjädrar skulle vara så jädra vänliga och inte ställa till min fina kurvtagning blev effektivt och brutalt torpederad av verkligheten. Inte en chans att ens montera boggien med fotstegen på plats som synes på den högra bilden! Återstår alltså att montera stegarna direkt på boggien.

 

För att åstadkomma en form av trepunktslagring stagar jag den ena boggien på mässingsspik, med en limmad plåtbit på boggiens ovansida glider den i stort sett friktionsfritt, samtidigt som spikarna ser till att stabilisera vagnen på boggien. Den andra boggien kommer att vara fri att vicka.

    

 

Nu gällde det alltså att få stegarna på plats. Metoden, som inte är omtyckt av alla, har ju presenterats på en av tipssidorna, så här ser det ut för just den här vagnen. Bilden till vänster visar alltså fotstegen till en av plattformarna med pålödd 0,7mm nysilvertråd. På den högra bilden syns (åtminstone om man klickar på den lilla bilden så man ser den lite större), de hål jag borrat i boggien, där fästtråden alltså skall stickas in och sen fästas med lite CA-lim.

  

 

De etsade fönsterramarna ska efter målning monteras i vagnkorgen, sen är det dags att glasa fönstren.

 

I avvaktan på glasningen passade jag på att montera skalkoppel, bromsslangar och några säkringsdosor och batterilådor på underredet, min tanke är att Do30 förmodligen liknade Do22 under senare delen av livet som SJ-vagn och det borde vara möjligt att använda bilderna på vagnen i Nora som en ganska bra referens. Sen monterades fotstegen på boggierna och hela underredet målades svart.

  

  

  

        

Hur fotstegen fästs i boggisidan hoppas jag ni fått kläm på nu, bilderna säger nära nog ingenting och blir ungefär lika givande som en normal ufo-bild. Man anar nåt men har inte en susning om vad...

  

 

Med korgen (fortfarande utan fönsterglas), lanterninen (utan taket) och plattformarna löst placerade på underredet ser det nu ut som en vagn. Att inte taket är målat stör intrycket en hel del, se skillnaden gentemot bilderna på den färdiga vagnen.

  

 

Efter att glaset (plasten) och lanterninen limmats på plats (med vitlim) målades taket och vitrinen med en blandning av Humbrol 28 och 56. Blev mycket lyckat tycker jag själv, intrycket förmedlas f.ö. sällsynt illa av bilderna. Sen målades ledstänger och dörrhandtag innan mässingsspikarna justerades och limmades (ca-lim) samtidigt som plattformarna också fästes. Därefter är vagnen i det närmaste att betrakta som färdig! 

 

     

 

Kvar att göra nån gång är att montera tågvärmekablar och TB-koppel.

 

 

Stinsen

.