Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Pvpjtgb 9031

 

"Pvpjt..."!?? Menvaihelv...!?

 

Jo, skulle man översätta till ett språk som dagens avrustade och totalt demilitariserade svensk förstår skulle det väl bli ungefär 'En militärjeep med en kanon'.

 

Förebilden

För den som ägnat delar av sitt liv med att iförd m/58 stickegrå (eller i bortskämda fall grönpyjamasen, m/59), bekriga omgivningen med lösplugg, kanske en mer specifik terminologi kan vara lika förståelig. Det handlar alltså här om Pansarvärnspjästerrängbil 9031, den variant av Volvo 903 ('valpen' - men säg 'niehundratrea' istället, då förstås att ni vet vad ni talar om. 'Valp' är om inte direkt felaktigt så i alla fall alldeles för 'gullefnuttigt' för att funka...), som avskalad sin kaross gjorts om till en riktigt högljudd sportbil. Oppanpå sportbilen placerades nämligen en 9cm pansarvärnspjäs, en rekylfri historia som smäller som satan... Riktigt manligt med andra ord!

  

 

Jag förälskade mig i de här när jag gjorde lumpen på P10. Efter att under en repövning fått följa med pv-plutonen på nära håll, och till sist fått köra från Läggesta till Strängnäs i strålande solsken hade jag bestämt mig för att en vacker dag skaffa en egen. (Lång historia gjord väldigt kort...) ...till sist ägde jag en! Tyvärr saknade jag puffra. (Det fanns ju andra som var mer välutrustade...)

 

Ser ni rattstången på bilden ovan till höger? Den går alltså framåt från ratten, nära nog horisontellt genom torpedväggen, ut i luften, via en sorts kardanknut ner till styrväxeln som sitter c:a 80cm framför framaxeln. Allt detta för att passa till det använda chassit, som alltså hör till den frambyggda Pltgb 903 (Personlastterrängbil...).

   

Titta noga så ser ni kanske hur höger framdörr är konstruerad. Föraren å sin sida behöver inget sånt tjafs, han har ju en ratt att hålla sig fast i.

 

 

Som ni ser saknade min bil de störtbågar som annars fanns på i stort sett alla liknande bilar. Bågarna var en efterkonstruktion, efter ett antal fatala olyckor monterades de på rätt snart, men originalskick från 1963 var alltså utan bågar. Kommandot 'Fäll bågarna, LADDA!' var annars något varje pv-gruppchef såg fram emot att få yttra, då fanns ju äntligen chansen att få höra (och känna) smällen när pjäsen avfyrades.

     

För några år sen sålde jag den här bilen men kärleken till de här skönheterna har jag inte förlorat. Och naturligtvis har jag tänkt att bygga den i modell.

 

Modell?

Efter att ha funderat ett tag bestämde jag mig för att försöka bygga en hel pluton såna här, dvs fyra stycken. Jag tänkte det skulle vara en smal sak att göra ett 'klippark' i PowerPoint, provbygga i vanligt papper, och sen bygga 'på riktigt' i plasticard.

 

Det tog lite tid att översätta alla mått och naturligtvis blev inte första försöket helt perfekt. Rent sk*t om jag ska vara ärlig. Efter en hel del justeringar blir nästa steg att göra om försöket, sen får vi se om det inte går att fortsätta i plasticard.

 

Här är en länk till 'klipparket' för den som vill prova själv. Jag ska kanske varna den som tror att det är en byggsats jag har gjort, det är det INTE. Man måste ha bra med egen fantasi för att begripa hur det ska sättas ihop. Och även om jag har justerat måtten efter det första misslyckade provbygget har jag inte verifierat att det stämmer ännu.

 

Provbygge #2 - plast

För att få kläm på hur det skulle gå att bygga nåt som blir hyfsat insåg jag att provbyggena nog borde ske i plasticard trots allt. Jag tog fram småbitar med 0,25mm, 0,5mm och 1mm tjocklek, en vass sax, en slö kniv och en flaska lim. Sen var det bara att skrida till verket.

   

Flera gånger blev jag tvungen att intala mig att det ju faktiskt bara handlar om ett provbygge än så länge. Framförallt byggbarheten kan förbättras på flera punkter...

 

Plåten över instrumentbrädan visade sig vara för lång så jag lutar åt att helt enkelt fylla i mittsektionen med en lös bit i fortsättningen istället för att försöka få måtten helt korrekta. Den skeva fyrkanten som ligger framför fronten är motorhuven i sin första inkarnation. Den måste nog justeras lite, dessutom upptäckte jag att jag saknar frontplåten som motorhuven ska vila mot.

            

 

Tanken är att bygga ramen i 1x1mm mässing, löda rör eller möjligen U-profiler som axelhållare/tvärstag, och så löda på främre stötfångaren längst fram. För att se hur högt karossen bör hamna relativt hjulaxlarna pallade jag upp axlarna med lite modellera. Helt plötsligt tyckte jag det började likna nåt!       

     

 

Någon timmes pyssel senare har jag fått dit motorhuven och frontplåten framför torpedväggen. Dessutom har jag fixat bitarna som ska lödas ihop till en ram.

      

 

Ramen löddes ihop lite kvickt av ett par remsor 1x1 mässing, en bit 1mm nysilvertråd som bockats till rätt form för fronten, och två bitar 2x1 U-balk för att senare fästa axlarna i.

 

 

Med hjul under och kaross över ser det väl hyfsat ut. Hjulen verkar f.ö. kunna bli ett marigt kapitel, de jag har hittat är lite för små, men också lite för breda. Det spelar ju ingen roll i 80% av fallen, de resterande 20% är emellertid ett väldigt väl synligt reservhjul. Jag har inte riktigt bestämt mig om det är något som bör åtgärdas eller inte.

  

 

 

 

SvMJF

Stinsen

.