Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Jeco Bt

 

En kompis till mig, engagerad i lokmuseet i Grängesberg och bl.a. förare på Bt-loket, tipsade mig en dag om att Jeco skulle komma ut med en modell av Bt-loket. Begränsad upplaga troddes det, och med 'förtur för Grängesbergare' Den skulle bli rasande dyr men samtidigt en mycket vacker förebild tyckte jag. Och beställde en via kompisen.

 

När Jeco kom ut med sin Bt visade det sig att priset blev dramatiskt lägre än befarat. För ett tag sen startade arbetet på byggsatsen med avverkande metallarbeten. Det är en hel del metall som måste fräsas bort innan kåpan går på, innan boggierna går att vrida och innan de etsade plogarna (extrautrustning från SWB) hamnar på rätt ställe i fronten.

 

Jag bestämde mig för att bygga Bt 303 i den gröna målningen. Dessutom innan ombyggnaden av sidofönstren, så jag filade upp fönstren, med lite tvivelaktigt resultat kan jag tycka så här i efterhand. Färgen är samma originalfärg som använts när Bt 305 i skala 87/1 målades, så nån häftig debatt om just kulören borde det i alla fall inte behöva bli.

 

Taket på Bt-loken målades silver, jag ville ha nåt mer dämpat och använde Humbrols aluminium som bas, uppblandat med några droppar mörkgrått (H92). Efter torkning lade jag på en tunt utspädd mörkbrun wash för att ytterligare tona ner färgen.

  

Efter att ha monterat A-ändesskärmarna, TeknoByggs färdigmålade, var det dags att mattlacka kåpan. Jag använde Testors Dullcote eftersom jag ville ha en helt matt yta. Glansen blev perfekt, dvs inte alls. Emellertid visade det sig att mattlacken löste upp den röda färgen på A-skärmarna, av allt att döma är de tre ränderna inte målade utan gjorda med tuschpenna. Jag kommer att bättra på skärmarna senare och se till att montera A-skärmar efter mattlackningen i fortsättningen.

 

Nu var det dags för mitt riktiga hatarbete, kablar och snören som ska mölas in under kåpan för att få lamporna att lysa. Jag orkar bara inte skriva om det, se på bilderna bara...

 

 

'Spröten' som syns på bilden nedan till vänster är de enkelledarkablar jag lödde på kretskortets lampanslutningar för att få lite mer yta att löda lampanslutningarna på. Just enkelledare använder jag för att därmed få möjlighet att kontrollera (eller i alla fall påverka) var kablarna hamnar när kåpan ska läggas på. Annars hamnar ju alltid kablarna där de syns mest, är mest i vägen, har störst risk att nötas av, eller där det är som trängst. Allt enligt Murphys lag om alltings jävlighet...

 

En kommentar om glasningen. Jag lödde ihop allt kablage först, och glasade sen. Den ordningen kan efter detta bara betraktas som fel! Eftersom jag nu gjort det misstaget slipper du, eller jag, att göra om det... Hela momentet gjordes med kåpan liggande som på den högra bilden. Min tanke var att använda de vakuumformade fönstren som följer med byggsatsen, förutom i mina uppfilade sidofönster där jag 'tänkte komma på nåt'. Det visade sig funka hyfsat i dörr- och maskinrumsfönstren, i övrigt blev det inget vidare. Detta ska inte Jeco lastas för, hade jag inte lött fast kåpan med sina lyktkablar i drivet hade jag kunnat fila upp fönsteröppningarna så allt passade, men det gick ju inte nu. Istället tog jag överblivna fönster och klippte till med sax och avbitartång, medan vindrutorna är i stort sett obehandlade fönster från UGJs Dm-sats. Passade till min förvåning nästan perfekt. 

 

Puh, kableriet klart! Fönstren sitter där de ska! Och allt funkar som det ska...än så länge. Med några få moment kvar att ordna ser loket ut så här.

  

 

Eftar att ha fått på skyltar och 'TGOJ'-bokstäverna, och dessutom kompletterat målningen, återstår bara att montera TB-byglar. Så här ser loket ut i vad jag skulle vilja kalla i stort sett färdigt skick.

 

.