Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Dm - UGJ/Roco

 

Sedan tidigare hade jag UGJs Dm-kåpor med alla tillbehör man kunde önska sig. När Rocos blå Dm3-or reades ut tog jag chansen att skaffa ett sånt för att slakta och använda 67% av underredet till mina Dm-kåpor.

 

Första arbetsinsatsen fick bli att borra hål för handräcken. 28 hål med stiftklove, två 0,5mm borr och ett rejält skavsår på höger långfinger senare var det dags för fortsättningen.

 

Nästa steg blev att spreja kåporna bruna med vanlig rödbrun primer. En fördel med detta är att om resultatet inte duger har jag en bra grundning, blir jag nöjd är målningen färdig. Den här gången blev det hyfsat, om det sen behövs ett lager med 'riktig' SJ-brun har jag inte bestämt mig för än.

 

Sen spenderade jag 12 minuter åt att bocka handräcken av 0,3mm nysilvertråd. Gick väldigt smidigt och även om jag har en bockningsmall liggande på bordet gick det hur geschwint som helst utan.

 

 

Fronträcken hade jag färdiga sen förr, gud vet var och när jag fick tag i dem, möjligen hos UGJ i samband med att jag köpte kåporna? Lite knepigt att böja till dem så det blir lagom med luft mellan räcket och kåpan, det behövs nog lite mer tillpassning innan momentet kan betraktas som avklarat.

 

 

Eftersom jag valt att använda Rocos Dm-underrede behövs en del anpassningar göras. Jag hade hellre haft ekerhjul än SAB-hjulen men inte tillräckligt mycket för att orka byta hjul. En ommålning av underredet får räcka. Andra moment som måste utföras är att byta plogar, jag vill ha 'vanliga' plogar istället för norrlandsplogen som kommer med Dm3, som tur är passar Rocos Da-plogar även till Dm, det är samma fästen nämligen. 

 

Något jag bävar för är anpassningen av strålkastarna. Roco har belysning med en lampa/lysdiod och ljusledare. Ljusledaren passar naturligtvis inte till fronten med stora lykthus. Exakt hur jag ska ordna detta vet jag inte just nu men det löser sig säkert.

 

Fönsterrutorna måste också anpassas för att passa. I utgångsskick kommer de att hindra kåpan att skjutas ner över underredet. Efter att ha klippt bort 'ramarna' med en tång var det problemet ur världen. Annat som måste ordnas är bromsslangar, Entec-byglar, A-ändesskärmar (jaja, framändesskärmar då...), vindrutetorkare, nya stegar på vänstersidorna, lokförare, osv osv.

 

Några timmar med lödkolv och trådstumpar, glödlampor borrmaskin har gjort att jag nu kan börja montera lamporna. Jag använder 2,4mm vetegrynslampor (Circuitron, inköpta i USA för 100 år sen) som monteras i uppborrade strålkastarinsatser av aluminium. I efterhand kan jag tycka att det hade varit bättre med mindre lampor, det ser lite 'Märklin' ut med de relativt stora glödlamporna (tänk på de första varianterna av deras Da-lok så förstår ni vad jag menar) men jag hoppas det intrycket ska ge med sig när allt är klart.

 

I vanlig ordning lessnar jag när alla dessa trådar och ledningar ska pillas in under kåpan så här står vi nu ett tag...

  

  

De sista rycken gick numed en rasande fart. Fönstren monterades, maskades och kåpan mattlackades. Strömavtagare, vindrutetorkare och slickepinnar monterades. Innan lokdelarna kopplades ihop passade jag på att träna nerlortning, jag har ju precis upptäckt hur kul det är att spruta (tack Mustangen...) och hur enkelt det är att göra rent min Badger Crescendo. Hopplöst omodern har jag förstått, men det är väl jag också då...

 

   

        

På bilderna här nedan syns dels hur vackert tätkopplade lokdelarna blir, dels skymtar flatkabeln som gör att lokdelarna kommunicerar med varandra så att det räcker med en dekoder i loket. Kopplingen mellan delarna är överhuvudtaget väldigt elegant.

 

 

Slutresultatet blev väl rätt hyfsat tycker jag. Nä, jag tycker nog det blev väldigt bra om jag ska vara ärlig. Se själva. Det enda som är kvar att göra nu, tror jag, är att fylla lyktkåporna med Liquid Glass eller Krystal Klear, dvs 'flytande glas'.

 

 

 

 

SvMJF

Stinsen

.