Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

VVAs Z49

 

Några byggkommentarer kommer jag nog inte lägga till här men eftersom jag hittade några bilder från bygget av den här lokomotorn lägger jag upp dem här i alla fall. Jag hade ursprungligen två plåtar från VVA och en från Hobbyteknik, efter att ha sålt den ena VVA-plåten byggde jag den andra, visas alltså här. Den från Hobbyteknik visas på en annan sida. Den här blev i alla fall en Z49 i SJ-brunt, Hobbyteknikvarianten får bli en Z43 i orange-grön skrud. Snyggt det med hoppas jag.

 

Drivningen kommer f.ö. från Thomas Jonsson, utsökt!

 

Och kolla nu här: Se vådan av att 'balla sig' utan att ha koll...!

Bilderna visar det finurliga draget att göra ett av hyttens fönster öppet. Tanken givetvis att ha en lokförare att luta sig ut, sådär ballt nonchalant som bara lokförare kan. Här skulle man få poäng minsann.

 

MEN, när modellen 'outades' första gången råkade världens största expert på svenska järnvägar, låt oss kalla honom 'TT', vara närvarande (han ÄR faktiskt det, det är inte bara som jag säger). Trevlig prick f.ö. På ett utomordentligt diskret sätt 'undrade' han om det inte var så att Z43/49 hade fönster som drogs framåt/bakåt, och inte nedåt/uppåt...!! KVACK!!!

När 'TT' 'undrar' nåt om tåg...ja då är det liksom inte läge att börja svamla utan bara att krypa till korset. 

 

Så, HAN vet det, JAG vet det, och nu de av er som hittat till den här sidan. Låt oss nu komma överens om att inte orda mer om den här saken, så ska jag fortsättningsvis påstå att just hundratjusjuan fick fönstren ombyggda i slutet av 1961, och förhoppningsvis komma undan med det också...

 

 

.