Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

SJ litt XF1 - f.d. HNJ X1/F

Byggsats från HNJ-V, produktpresentationen finns här. På Svensk MJ Forum finns en suverän tråd som visar bygget av den här byggsatsen från början till slut. Läs den här!

 

Inspirerad av en kvick genomläsning av tråden på forumet använde jag knappt fyra timmar på mässingsjuntan till att påbörja den här byggsatsen. Precis som med C7-loket från samma leverantör är det här en byggsats man nästan får stoppa från att bygga sig själv.

 

Jag följde bygginstruktionerna slaviskt så allt har gått precis enligt plan. Not...

 

 Nå, det började bra i alla fall. 

  

 

Med ångan väl uppe var det ju bara att fortsätta med underredet. Bygger sig självt som sagt...

 

  

Men hallå här...det står nåt här. Med fet röd stil, och understruket och allt... 'IMPORTANT'. "jaja, det är klart det är impårterat, han HNJ-Värkstasskillen bor ju i ängland... Åsså stårenåge me stoora bokstever... 'DO-NOT'...det e vell nå sårts fikabrö va...?"

 

Vad man SKA göra är att löda fast de yttre ramsidorma på de inre INNAN man passar in ramsidor i full tjocklek i en slits i ramgolvet. Vad som kan hända om man gör som jag är dels att ramsidorna blir lite 'vågiga', eftersom ett enkelt lager inte fyller ut slitsarna helt och hållet, dels att det yttre lagret hamnar något, något längre ned än det inre. Det kan bli lite misspassning helt enkelt. Detta vet jag alltså av erfarenhet.

 

Stikkan Andersson menade ju att svenskarna inte är så dumma som man tror, utan betydligt dummare. Hur svensk tror ni jag kände mig vid det här laget då...? Nåja, internationell och mångkulturell som man vill framstå så använde jag mig av en beprövad internationell princip. Våld! Jag klämde ihop det hela så gott jag kunde med hjälp av två saxpincetter och gick på med kolven. Och se, då gick det att få till utan större problem. Precis som barnuppfostran.

 

I slutänden blev det alltså tillräckligt bra för att egentligen inte behöva kommentarer överhuvudtaget. Visst, vet man om det kanske man ser vad jag har gjort, men det är ju på underredet, som ska målas svart i alla fall.

 

På bilden till höger syns hur långt jag kom efter en kvälls småpyssel.

  

 

Snart dags för nästa större arbetsinsats med lödkolven. Dessförinnan har 10 minuter med en sprejburk (Biltemas beige primer) och en dryg timme med dremeln gett till resultat att det finns en hyfsad grund för teakbehandlingen av korgen, och dessutom att all gjutna mässingsdelar befriats från onödigt krafs. Och det är rejält med krafs som ska bort och hårt är det. Jag får lite visioner av det där med kakelugnslucka och "fila bort allt som inte ser ut som fjäderfästet på en Deva-vagn..."

 

 

Innan lödarbetena fortsatte under en sedvanligt trevlig Juntekväll, passade jag på att 'träa' till korgen ytterligare. Hur detta gjordes tänkte jag var lika bra att beskriva som nån form av byggtips på en egen sida. Läs den och lär av mina ev. misstag, eller ta till dig det du gillar. Så här såg i alla fall Devan ut sen:

 

Teakväggarna gör mig faktiskt nöjdare och nöjdare ju mer jag tittar på dem.

 

Tiden på Mässingsjuntan ägnades, förutom till diverse trevligt småprat, till att löda klart det mesta på underredet. Buffertar och bromsslangar ska förstås lödas dit, sen kan underredet målas svart. Tack vare de medföljande jiggarna kunde alla stegar väldigt enkelt lödas raka och fina. Återigen, det är en väldigt trevlig byggsats detta!

 

 

På den sista bilden är korgen bara lagd löst på underredet, eftersom jag inte har filat ner alla flärpar ligger korgen ett par tre mm högre än den hamnar till sist.

 

Eftar att ha borrat alla hål för dörrhandtag (som f.ö. medföljer som etsade detaljer) och ledstänger, monterade jag ledstängerna. Handtag och A-ändesskärmar väntar jag med eftersom jag antar de kan bli skadade under resans gång annars. Borrning i det material HNJs kåpor är gjorda av är en smärtfri process eftersom plasten(?) inte smälter av värmen utan man kan gå lös på korgen med dremeln utan problem.

   

 

Innan målning av underredet skulle som sagt buffertar och bromsslangar lödas fast. Jag använder RimboGrandes slangar som kan lödas fast på/under buffertbalken istället för i ett hål i densamma.

   

 

Efter lite rengöring för att få bort lödsyror och annat gojs, var det dags att måla underredet. Den här gången var det lite mer spännande än annars eftersom jag var övertygad om att intrycket av hela kovesen skulle påverkas av tak resp. underredesfärg. Underredet målades svart, taket målades grått med lite inblandning av brunt, och ledstängerna målades svarta.

 

Den vänstra bilden visar kanske mest att nåt måste göras åt lykthusen, men på den högra ser man bättre hur vagnen ser ut. Jag är som sagt mycket nöjd med färgen, den är ljusare än många andra teakkorgar och har den gulton som jag var ute efter den här gången. Tanken att totalintrycket påverkas dramatiskt när väl tak och underrede målats tycker jag definitivt verkar stämma.   

 

  

Efter att ha funderat på alternativen och fått lite tips från en läromästare från Skåne (M_N), bestämde jag mig i alla fall för att borra hål i reflektorerna och försöka montera glödlampor. Det kanske inte syns så tydligt men här nedan har jag borrat upp lykthusen för att kolla hur det ser ut med glödlamporna inne i reflektorerna. Om jag inte blir nöjd kan jag amputera lite mer av lyktorna och istället montera svarvade reflektorer av aluminium. I så fall blir det alltså ingen belysning.

 

Efter att ha målat hjulen, limmat bromsarna och monterat fästena för boggirna var det dags att montera dem. Jag hade väl slarvat när jag lödde dit muttrarna man ska skruva fast boggifästena i så det krävdes lite extra borrning, karvande och en och annan utflykt till mustigare ordböcker än den mamma vill att jag läser ur. Men visst gick det bra till sist.

 

Medan jag funderade på om jag ska använda de medskickade kardanerna eller planka M_N's lösning med stagad silikonslang testade jag hur motorn passade. Och fick en liten överaskning för det gjorde den inte alls. Jag hade inte skjutit in svänghjulen tillräckligt långt så de fick inte plats mellan boggirna. Efter lite försiktigt knackande med en hammare hade ingenting ändrat sig. En beprövad princip är ju att om inte våld löser problemet brukar ännu mera våld vara ett bra recept. Så också här och nu! Jag tjongade till med ett par rediga slag och se, nu passar det. 

 

 

Några större marginaler är det däremot inte fråga om. Så här ser det ut på de trånga ställena mellan svänghjul och boggi när underredet står på mer eller mindre raksträcka.

  

 

Med max sväng, runt 40cm skulle jag tro, är det VÄLDIGT trångt. Jag tror emellertid att det här är fullt tillräckligt så nu är det tillbaks till frågan om kardan eller inte. 

  

 

Resultatet av valet mellan kardan och silikonslang blev typiskt svenskt, dvs både-och! Kardanlänk i ena änden, silikonkoppling i andra. Silikonslangen jag använder är f.ö. tänkt som bränsleslang till RC-flygplan.

 

Efter att ha kollat att allt rullar på som det ska är det så dags för det tråkiga men ändock nödvändiga. Kablar, sladdar, dekoder, lampor etc. ska lödas fast i varandra. Jag bestämde mig för att se till att lamporna blev matchade, dvs att bägge lamporna i vardera ända lyser lika starkt. Jag har fått tips om att mäta resistansen över lamporna, så det gjorde jag. Av tio lampor gick det inte att hitta ett par! Jag gjorde test med ett par lampor som låg rätt nära varandra men det var en tydlig skillnad i ljusstyrka trots detta. Jag har en påse med 20 lampor till, så det vore väl fanken om man inte ska kunna para ihop några lampor i alla fall.

 

Efter att ha fått lite välbehövd hjälp med placeringstips var det dags att lägga på dekalerna. Jag var lite nervös efter att tidigare ha haft problem med att dekaler från HNJ-V spruckit och betett sig elakt på andra sätt, men här var det inga problem alls. (Hur jag rent praktiskt gör beskriver jag på dekalsidan).

  

 

Efter att till sist ha hittat lampor som passar återstår nu det där eländiga med alla sladdar. Hur fanken ska man få in allt under kåpan...?

 

Efter att ha bättringsduttat lite färg på några ställen mattlackade jag kåpan med Testors Dullcote. Man får en helmatt yta som inte alltid är vad man är ute efter men i det här fallet passade det mig bra. Kåpan/korgen ser nu ut så här när det är dags att glasa alla fönster.

 

 

Förutom att lösa sladdproblemet (som man nog bäst löser med våld och envishet) återstår följande moment:

  1. Glasning
  2. Montera fönstergaller, plattformar, A-skärmar

Nu ser det ut som om den faktiskt kan bli klar till slutet av Feb-09.

==================================================

 

Nu är det 18 Mars och man kan lätt konstatera att tack vare de förbannade sladdarna sprack det där med Februariklart. Fönstergaller och A-skärmar är emellertid monterade och sista rycket är påbörjat i alla fall. Jag börjar med att limma lamporna i lyktorna med en seg vitlimsvariant såld som 'RC Modellers Glue'.

 

 

 

 

Efter en tämligen frustrerande stund med lödkolv, krympslang, en helvetisk massa kabel och alldeles för lite utrymme fick jag till sist på korgen på underredet. Och se, lamporna lyser faktiskt! Allt funkar. Bilderna är tagna under andra halvtimmens inkörning, och det ser faktiskt ut som om det är värt att montera de sista detaljerna, dvs övergångsbryggorna. Och så ska förstås de övre strålkastarna ordnas till med lite färg åtminstone.

 

 

Trägen vinner sägs det, och nog känns det så nu när bygget är i stort sett klart (sånär som på TB-koppel). Jag är mäkta nöjd med teakfärgen, jag satsade ju alltså på att få Devavagnen i en betydligt gulare nyans än jag tidigare målat andra vagnar och D-kåporna. 

           

 


Stinsen

 

.