Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

SJ C7 från HNJ-V

 


Makalös byggsats! Lite ovanlig såtillvida att den är gjord helt i nysilver, vanligast är ju att mässing finns med i bilden. MYCKET ovanlig i och med att det är en metallbyggsats som nästan kunde märkas 'snap-fit, no glue required'. Varenda detalj passar där den ska sitta, varenda hål och slits har perfekt storlek. Antingen har G Nilsson hittat det magiska receptet eller också är etsning i nysilver en mer förutsägbar process än mässingsetsning. Vad vet jag, resultatet här är i alla fall en byggsats som är en fröjd att bygga. (Här är HNJ-V's presentation av byggsatsen).

 

Bygganvisningarna är hyfsat bra, innehåller en del engelska termer man inte direkt är bekant med, men saknar en gedigen steg-för-steg beskrivning och/eller en sprängskiss, typ VVA. Om man bara tänker ordentligt innan man löder ska det inte vara nåt problem. Om man INTE tänker kan det gå som för mig, man missar nån liten detalj, i mitt fall utsidan på tenderns hyttgavel.

Av tre alternativa lösningar;  1) strunta i det, 2) löd loss och korrigera, och 3) klipp till utsidesbiten och löd dit det som går, valde jag det sistnämnda. Jag försökte löda loss men avbröt försöket, det hade inte blivit bra.

 

 

Efter en tid med lite lägre aktivitetsgrad, eller i alla fall med nära nog total brist på framsteg, har jag så smått börjat gå vidare med C7-loket. (Just nu är det J-loket som ligger i träda - i den tveksamma grenen 'Oavslutade Projekt Som Fortfarande Lever' är jag oöverträffad svensk rekordhållare! Fundera inte ens på det...jag vinner i stort sett utan seriös konkurrens).

 

Jag kunde inte vara med på mässingsjuntan sistledes men för första gången på ett halvår gjorde jag en del hemma istället. Skorsten, ventilställ(?) och ångdom monterades på pannan. Nu ser det ju nästan ut som ett lok, vilket inspirerade mig att ta några kort:

 

Visst 17, man bör ju tänka på bakgrunden. Röran i hobbyrummet vill jag ju helst inte skylta med.

 

Trådarna som sticker ut under hytten är embryot till strömupptagningen. Jag hade lött dubbelsidig pertinax, anslutningstråd och fosforbronstrådar i bägge ändar på drivboggin och skulle provmontera det hela. Då visade det sig vara alldeles för trångt för kugghjulet på drivaxeln. Lösningen blev att plocka bort pertinaxen i ena änden (nä just det, riktigt så enkelt var det kanske inte nä,) och dra alla fyra fosforbronstrådar, och anslutningarna, från andra änden istället. Borde funka även om de trådar som ska ligga an mot flänsarna på bortre hjulparet kan bli en liten utmaning att böja till.

 

 

Hur det är gjort hoppas jag syns ovan. Det som ser ut som oskalade enkelledare är fosforbronstrådarna med isolering från just enkelledare påträdd. Därmed slipper jag vara alltför rädd för kortslutningar hoppas jag.

 

Efter att ha skvätt svart färg på drivboggin (billig spray från Ica Maxi, på balkongen, i mörker, 12m/s) fick jag för mig att jag skulle provmontera hjulen. Det ena ledde till det andra, som det brukar, så jag lödde fast buffertar och bromsslangar (från Rimbo Grande). När jag ändå borrade upp hål i buffertbalkarna passade jag på att borra för byglarna till TB-kopplet, som också löddes fast. Det sägs ju att man helst bör montera TB-kopplen sist för att undvika att få färg på dem. Jag har bestämt mig för (eller 'bestämt för mig'...) att det inte spelar nån roll, och om det ändå skulle göra det kan jag säkert skrapa bort färgen. Därmed kan jag löda fast byglarna istället för att limma dem. Och det måste ju vara bra!

 

Sen var det hjulens tur. Efter att ha monterat skruv och koppelstång och mutter på ena axelns hjul sköt jag försiktigt på hjulen på axeln. Här gäller det att vara fast men inte brutal. Precis som barnuppfostran. Man får lirka och vrida tills hjulet sitter som det ska, sen en koll med NMRAs hjulmall så allt ser ok ut. Sen andra axeln, lite pillrigare eftersom koppelstången måste dit också. Annars funkar 'barnuppfostran' rätt bra även här. 

 

Så här långt kommen hade jag insett att jag var en mästare. Inte bara på barnuppfostran, utan det här med att bygga lok är ju verkligen min grej. Vad kan gå fel...liksom.

 

Bara att kvarta hjulen så är det klart. Ja, tjena!

En och en halv frustrerande timme senare fick jag till det. Hjälpligt. Det är inte alls så lätt som dom vill få en att tro! Man tror att man nääästan är klar, så vrider man lite och så...f*n också! Efter att ha dragit åt alla koppeltappar ordentligt, igen, och nar ögat inte längre kunde se något kvartningsfel, började jag göra små, små justeringar, knappt märkbara (och många gånger vred jag nog inte alls). 

 

Egentligen vet jag inte om jag är nöjd, eller om jag helt enkelt bara är less. Jag slutade vrida på hjulen i alla fall och lade ut delarna för att se vad som är kvar att göra. 

 

Det som saknas, eller är kvar att montera, är bland annat löp- och tenderhjul, bromsrörelse och rördragning är inte påbörjad, motor och dekoder ska monteras, eventuellt fixar jag strömupptagning även på tendern, alla skrymslen ska fyllas med bly och så till sist målning och märkning givetvis.

 

Innan jag ramlade i säng lät jag delarna smälta ihop (man behöver nästan inte göra nåt annat än att säga till dem att de får sätta ihop sig...) för att kunna ta några bilder i bara mässingen. Börjar onekligen likna nåt!   

 

 

 

Jodå, jag bestämde mig för att ordna strömupptagning på tendern. Väldigt enkelt visade det sig. Först lödde jag fast ett par bitar pertinax (dubbelsidig!) på undersidan, sen virade jag kabeln runt lite fosforbronstråd, höll fast med en klämma och lödde dit. Snabbt och lätt som sagt. 

 

Av bara farten kapade jag av hjulaxlarna så att de passar i underredet. 

 

Nu börjar tendern bli klar för målning. 

 

Ytterligare lite småplock har ordnats med, bland annat bromsarna, strålkastare (nix, fônkar ente), sotskåpslucka och diverse rör och prylar. Jag har inte bockat till trådarna för strömupptagningen så nåt riktigt rullprov är det inte dags för ännu.

 

Mitt i förberedelserna inför Hjulmarknaden fick jag ett ryck och bestämde mig för att måla loket. Dessutom fixade jag till strömupptagningen, bland annat med resultat att en tråd släppte i lödningen till pertinaxbiten. Suck, men det var väl bättre att det hände nu än när loket är färdigt antar jag. Bilder ljuger aldrig sägs det ibland (vilket är en rätt grov lögn i sig), och här avslöjas ju en hel del skavanker som jag inte riktigt känner att jag hade behövs se så tydligt...

 

Sådär, här ligger nu delarna upplagda i väntan på det avslutande småpysslet. Allt som återstår nu är lite småpyssel och kompletterande målning, montering av lite detaljer som domkrafter, skyltar, målning, mattlackning osv. Och, javisst ja, rullprov och inkörning kan man ju klara av lite kvickt.

 

På med snäckan på motoraxeln, i med motorn, skruva åt ett par skruvar och vira dit strömupptagningen provisoriskt så ska vi se hur bra det rullar...

 

Nähä, gick inte så fasansfullt bra, låt oss putta på lite så ska vi se...måste nog bara komma över lite inledande mostånd. Sådär ja, nu gick det ju bättr...menvaf...det är ju bara motorn som rör sig..? Aha, snäckan glider nog på axeln, fram med Loctite så ska vi se...eller sitter inte snäckan lite tight mot drevet, ja kanske... Det kan man säkert fixa genom att brotscha upp skruvhålen en bit, det här blir ju bra...

 

 

Men vänta nu, vad f...n är det här....

 

Neeeeejj....!!!

 

Jodå, ett av dreven är förstört. Nu är det dags att ta det lugnt och fundera på hur jag ska gå vidare. En första analys säger att det utan tvivel går att fixa till om det bara går att få tag i ett ersättningsdrev. Som tur är har jag ju kontakter och kompisar som kan råda mig. Hur det går får jag återkomma till...nu blir det en liten C7-paus...

 

Tillbax på spåret igen!

Knappt hade jag beklagat mig på nåt forum nånstans så hade jag fått ett erbjudande om nytt drev från Göran Nilsson! Några dagar senare hade jag det nya drevet i min hand och kunde börja fundera på hur jag skulle pilla bort det gamla drevet och dit det nya.

 

Efter att ha gruvat mig ett tag fräste jag helt enkelt upp lödningen i den enda ände av axeln som var lödd. Sen var det en smal sak att byta ut drevet och löda fast axeln igen. Jag bestämde mig också för att klippa bort strömupptagningen på de främre hjulen, det gick inte att få riktigt bra och dessutom hoppas jag det ska funka ändå när jag ändå har gjort tendern strömupptagande. 

   

 

Till min stora förvåning gick kvartningen på ett kick den här gången, och dessutom blev det betydligt bättre än förra gången! Så nu ska vi försöka få det här loket i körbart skick så det kan hamna på spåret istället för på arbetsbordet.

.