Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Manuell växelomläggning

Samtliga växlar över jord regleras manuellt. (Det finns ett tiotal elmanövrerade växlar under jord, omlagda med Pecos dubbelspolar). Regleringen sker via pianotråd, 1,0 eller 1,5mm, som löper i gardinspiral. I manöveränden löper tråden genom ett borrat hål i en billig skjutomkopplare varpå änden kommer ut genom frontpanelen och avslutas med en träkula som reglage.

 

(På bilden här syns den omkopplare man INTE ska använda! Här ovan skymtar man den lilla, bättre, varianten. Skälen redovisas längre ner).

 

Växeländen avslutas med en enkel 90-gradersbockning på tråden, som sen dragits genom hålet i växeln (Peco c.75). För att justera in växellägena med omkopplarens måste tråden justeras noga. Jag har löst själva justeringen genom att limma gummikork på små plywoodplattor som sen skruvas fast med gardinstången i kläm. Att sen få det justerat är en annan historia.

 

 

För den som är intresserad av att göra nåt liknande kan jag dela med mig av några specifika erfarenheter:

- Använd den lilla sortens skjutomkopplare om du har Peco-växlar! (INTE de stora skjutomkopplarna!). Slaglängden på de stora är större än växelns, vilket leder till att du förr eller senare kommer att dra sönder växeltungornas fäste i den lilla tungan som förbinder höger och vänster växeltunga. De små omkopplarna har nästan samma slaglängd som växlarna.

- Använd 1,5mm pianotråd, inte 1,0! Den tunna tråden har visat sig vara lite för klen och vill gärna vika sig eller bågna när man skjuter in reglaget.

- Ha nåt runt eller mjukt redo och färdigt att fästa på reglagestängerna så fort de dras igenom frontpanelen! Du kanske lyckas bättre än jag och då kan du strunta i det här, jag rev mig i alla fall var 30:e sekund och höll på att bli vansinnig på kuppen.

 

 Tittar man noga kan man se blodspåren. Vem sade att modelljärnvägar var ofarligt...?

 

.