Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

DSJ 1

Spårplanen var uppbyggd som en punkt-till-punkt bana med tre stationer, plus en liten bibana till ett litet stenbrott.

 

Station ett (Syltenäs) var tänkt som ett fiskeläge med en liten hamn, ja i alla fall en kaj för småbåtar. Fyra spår och anslutning till vändskiva (hembyggd, handjagad) respektive kaj.

 

Vattnet gjordes av blå råglasskivor lagda en cm över havsbotten av sandpapper. Skarvarna mellan arken doldes med använt te (tångruskor...). Varför tebladen prompt skulle vara använda kan jag inte för mitt liv komma ihåg... Stolparna till kajen fortsatte under vattenytan och det hela såg faktiskt väldigt bra ut.

 

På klipporna stod typiska bohushus, dvs vita hus. Det till vänster är från början Polas svenska kåk, det i mitten är mitt första scratchade hus, det finns kvar i min ägo och nån bild kan man kanske hitta på sidan 'Husbyggen'. Huset längst till höger är eternitklätt och byggt av kartong och papper.

 

Här några till bilder från Syltenäs:

 

Station två (aldrig döpt) var tänkt som en liten station på landet, tre spår varav ett vek av till stenbrottet. Dessutom fanns två stickspår till godsmagasin resp. centralföreningens magasin. Spårplanen var inte helt lätt att begripa sig på, framförallt hade jag svårt att begripa varför jag byggde nåt så knepigt...

 

Stationshuset är byggt av Northeasternvirke med fönster utförda i dragstiftsteknik, med entusiasm snarare än precision... Förebilden är Lindholmens station på Roslagsbanan. ('Lindholmen, hmmm, det är ju en betydelsefull plats i Sveriges historia...' tänker ni nu naturligtvis. Och visst är det så, av alla runt 150 Lindholmar runt om i landet var det just på Lindholmens gård i Vallentuna som Gustav Vasa en gång föddes. Ett par kilometer från den här modellens förebild).

 

Godsmagasinet tror jag kom från Kibri och modifierades med båda sidoväggarna limmade sida vid sida. Väggen som vetter mot spåret bestod av en omålad kartongbit.

 

Station tre (Dal) var den större stationen med lokstation och en liten smalspårig station vid sidan av. I 'andra' änden fanns två utgående anslutningar, den ena var tänkt att bli min lilla variant av en 'fiddle yard', två 80cm långa spår. Huvudlinjen försvann i en tunnel för att enligt de ambitiösa planerna dyka upp som anslutning till en fjärde stor hamnstation.

Nån bra bild på Dal finns inte tyvärr, det här är faktiskt den enda jag hittat.

 
Landskapet blev 'färdigt' på ungefär 2/3 av banan och som synes är det den tredjedelen som fastnat på bild. Här är några bilder på vad man såg under resan från Syltenäs till station två.

 

På bron går bibanan till stenbrottet.

 


Ladugården byggdes med utgångspunkt från Euromods lada men jag modifierade den lite för att passa in i landskapet. Bostadshuset är byggt efter förebild från Valdemarsvik och kan beskådas under 'Husbyggen'.

 

Allt byggdes på frigolitplattor (ja, de där vita som dammar ner hela världen med statiska vita små plastkulor när man skär i det).

 

Elektriskt var det en Märklinbana med vissa modifikationer, framförallt likströmsmatningen. För att kunna köra ombyggda likströmslok valde jag att lägga in likriktarbryggor i kontrollpanelerna och därmed köra 3R Likström.

 

Hela banan såldes efter att jag bestämt mig för att byta system till 2R. De byggnader som anpassats till sin plats fick följa med men en del hus behöll jag. Efter avstransport såg det ut som på bilden till höger. Där temuggen står nu stod för en dryg timme sen Syltenäs station. Snyft...

 

.