Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Saab Safir

Det jag numer flyger mest är flygvapnets gamla skolflygplan, Saab Safir. Konstruerad av Anders J Andersson på Saab i Linköping, de flesta Safirer är emellertid tillverkade i Holland och såvitt jag vet är alla Safirer hos Ärna FK just 'Holländska'.

 

"Underbar roderharmoni" brukar flygfolk säga när man dyker upp i en Safir. En vacker dag inser jag säkert vad som menas med det, tills dess nöjer jag mig med att instämmande nicka lite tankfullt och se ut som om jag förstår precis.

 

Kul att flyga är den i alla fall, spak och mycket fönster gör att man sitter bra och ser bra ut. Annars är själva flygandet ganska avstressande om man vet var man är, det brukar mest handla om att se till att motorvärdena ligger rätt genom att justera ingastrycket ('gasen') och propellervarvtalet ('växeln'). Att manövrera en Safir gör man f.ö. INTE genom att 'röra spaken', utan det handlar mer om vad jag skulle beskriva som att 'applicera tryck' på spaken eller pedalerna.

 

Ärna Flygklubb har två Safirer:

Det finns en underbar liten film på youtube som visar en kort tur med KRF. Se den!!

 

Så här ser det ut i en Safir.

Det här är vad man har framför näsan när man flyger. 

 

 

1 Radio

2 Höjdmätare

3 Hastighetsmätare

4 Gyrokompass

5 Horisontgyro

6 Stigmätare

7 Girindikator

8 Reglage för friskluftintag

9 Varningslampa 'landställ ej ute'

10 Varvräknare

11 Bränslemätare

12 Varningslampa oljetryck

13 Ingastryck

14 Vacuumtryck

15 Belysningspanel

16 Startknapp

17 Huvudströmbrytare

18 Magnetomkopplare

19 Gasreglage

20 Propelleromställning

21 Tankväljare

22 Förvärmning förgasarluft

23 Nödchecklista

 

 

 

.