Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Dal Syltenäs Järnväg (DSJ)

DSJ är en tänkt anslutningsbana mellan SJ:s norra bohusbana och en mindre hamnstad. I mångt och mycket alltså min egen variant av Lysekilsbanan, med stationerna Munkedal, Smedberg och Lysekil. Tidpunkten är tänkt att i huvudsak motsvara perioden 1956 till 1967, (med litterareformen ’56 resp. högertrafikomläggningen ’67 som gränsrösen).

Jag hade en tråd på gamla Modellrallaren där jag visade lite från DSJ 1 & 2, utan att vilja vara tjatig kan jag väl rekommendera den också. 

 

 

DSJ 1

Den ursprungliga DSJ var en 3R-bana som jag matade med likström på enklaste sätt. Alla växlar var K-räls, det mesta i övrigt Peco c.100 med samma firmas veckband, Hereis kopparstege eller mässingsspik som mittledare.

 

Den var byggd i sektioner på frigolit och med spår enligt rådande Märklinstandard, 36cm kurvor som värst, backar som funkade bra för Märklins Da (men effektivt stoppade alla forceringsförsök av exv. Limas T43). Efter att ha våndats i ett drygt år bestämde jag mig till sist i slutet av 2001 för att starta om med lite högre ambitionsnivå, framförallt vad avser modellenlighet, och följaktligen ett skifte till 2R.


DSJ1 'såldes' runt årsskiftet 2001-02 för en symbolisk summa, mest för att jag skulle slippa slänga den själv. Innan den släpptes iväg tog jag ett antal bilder. De flesta av dem kan du se på sidan 'DSJ1'.


DSJ 2
Under mottot ”Bigger, improved formula” föddes så DSJ2...

 

Storleken var dikterad av rummets storlek, 728 x 382cm även om jag hade en optimistisk idé om att få annektera delar av nästa rum också, men då med Västeråsmoduler.

Spårplanen var uppbyggd som en rundbana med en förgrening till en säckstation. En dold extraslinga passerade en uppställningsbangård med 4 spår. Dessutom fanns förberedda anslutningar till ev. framtida tågmagasin
, samt ett dockningsläge för Västeråsmoduler (numer är det väl lika bra att kalla det MMM-moduler?).  

 

Ramverket var byggt av 1x4”+1x2” L-balkar med 44x44 mm reglar som ben. Ovanpå detta ett spårunderlag av 12mm plywood, på vilket ett (eller mellan Smedberg och Munkedal två) lager vanlig korkbanvall limmats.

Spår och växlar var genomgående Peco c.75. Växlarna ovan jord manövrerades mekaniskt med hjälp av pianotråd, skjutomkopplare och gardinspiraler, hur det åstadkoms beskrivs här. Under jord Pecos växel-”motorer”.

 

Mer detaljer om hur bygget framskred finns på sidan 'DSJ2'.

 

 

 Upp till 'MJ'

.