Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Rälsbussgarage

 

För att härbergera hela skocken rälsbussar skulle behövas ett rejält rälsbussgarage. Med tanke på att utrymme är en tämligen knapp resurs fick planerna verklighetsanpassas något och valet stod mellan att bygga ett en- eller tvåspårsgarage. Efter att ha kollat på hur respektive variant skulle se ut fastnade jag först för ett tvåspårsgarage där ett av spåren plockats bort. Längden bestämdes till 40cm, tillräckligt för att rymma två Y6-or i rad.         

  

 

När jag så tittade närmare på proportionerna blev det uppenbart att byggnaden måste byggas bredare för inte se alltför fånig ut. Så planerna reviderades till ett ursprungligen trespårigt garage med mått 18x40cm, fortfarande ganska långsmalt men betydligt bättre än om det varit ännu smalare. Idén med ett spår bortplockat behöll jag.

 

Väggarna skars ut ur tjock kartong och efter att ha hittat lämpliga fönster skar jag ut passande öppningar för fönstren och garageportarna.

 

Under tiden som jag funderade på ett sätt att få till snygga och fungerande gångjärn limmades de övriga väggarna ihop. Jag skar också till några remsor för att staga upp det hela med.

  

              

När huvudbyggnadens väggar satt ihop skar jag till väggarna till sidobyggnaden. Efter några försök tyckte jag det såg ok ut och väggarna limmades ihop. Senare gjordes några mindre justeringar men i stort sett var jag nöjd.  

          

 

Nästa åtgärd blev att limma in de uppstyvande remsorna längs med och mellan väggarna.

       

 

Den smala väggdelen mellan portarna styvades upp med lite särskild omsorg. De mittre portarna ska ju vara upphängda på den annars rätt rangliga lilla biten så den måste stå stabilt.

 

 

För att stötta det ganska stora taket skar jag till 'takstolar' som sen limmades på remsorna mellan väggarna. Stöd för tillbyggnaden och dess tak limmades också på väggarna.

 

 

Taket skars ut från ett nästan kvadratmeterstort ark 1mm plast som köptes för en dryg hundralapp för många år sen. Därmed kunde taket göras i ett stycke, något som ger bra stabilitet.

              

 

Strukturen på kartongväggarna var lite för slät för den putsade fasad jag ville ha. Efter ett misslyckat försök med ett akrylbaserat finspackel hittade jag rätt med ett finkornigt snabbspackel. Ett tunt lager och sen en lätt sandpappring senare var jag nöjd med strukturen.

      

 

Jag hade bestämt mig för att vara lite kinkig med färgen, grå med en markant gulbeige dragning ville jag ha. Den första strykningen visade sig bli alltför ljus och alltför lite gulbeige.

  

 

Efter ett kvickt besök hos färghandeln och 20 minuters penslande blev jag nöjd med resultatet. Dessutom målade jag fönstren gröna, efter att ha limmat dit dem såg det hela ut så här:

  

 

Nu dags att fixa till taket. Att det skulle vara ett svart plåttak var närmast en grundförutsättning, för att liva upp det hela ska där naturligtvis finnas några skorstenar också. Nå, jag började med att limma på 0,5 x 0,5 mm plastremsor för att få till falsarna i plåttaket.

  

 

Skorstenar (tillklippta av diverse plaströr) limmades sen fast på taket som till sist sprejades svart.

 

 

Jag limmade halvrunda Evergreen-profiler (hängrännor) i takkanterna. (Stuprör av 1,2 mm mässingstråd kommer senare).

    

 

Med taket lagt löst oppanpå de ännu inte hoplimmade byggnaderna ser det faktiskt rätt imponerande ut i verkligheten. Dörrar och portar är som synes ännu inte monterade.

     

 

Jag klurade rätt mycket på hur jag skulle fixa gångjärnen till dörrarna. Jag bestämde mig för att göra ett experiment och helt enkelt bygga gångjärn. En förutsättning för att det skulle gå att göra var att jag kunde hitta ett tillräckligt tunt rör. Efter att ha botaniserat i min 'lokala' MJ-butik utan framgång släntrade jag vidare till samma butiks radioflygavdelning, och minsann, där fanns det minsann ett passande rör! 

 

Små rörstumpar löddes ihop med nitremsor från HNJ-Verkstad, i med en bit mässingstråd som sprint, och ett gångjärn är fött! De första exemplaren rätt skeva och vinda och även de sista ganska lödkladdiga, men ändå!

     

 

Sen är det ju 'bara' att fästa gångjärnets ena del i dörren, den andra i väggen. Just det momentet är väl den svaga punkten i hela experimentet. Hade dörrar och väggar varit lödbara hade det gått bra, nu har jag en viss beredskap för att dörrarna förr eller senare lossnar. Epoxylim släpper, ca-lim släpper, det som nu håller det hela på plats är 'Canopy Glue', det sega vitlim jag tycker bättre och bättre om och använder i allt fler tillämpningar. Köps i RC-avdelningen.

  

 

Inledningsvis funderade jag också på nåt sätt att styra dörrarna utan att behöva pilla på dem, den idén offrades dock på enkelhetens altare.

 

Efter att ha fått dörrarna på plats kunde jag inte låta bli att leka med dem ett tag.

  

 

Bättringsmålat och med taket lite lätt patinerat kollades läget med räls genom öppningarna. Funkade finfint!

 

 

Några avslutande moment var att limma på en sockel av plastremsor, fixa några ytterlampor (icke-fungerande), fästa stuprör (1,2mm ms-tråd) och limma in fönsterrutor. Sen känns det hela ganska färdigt tycker jag. Kanske att färgen ska bättras på lite nånstans men i övrigt får det vara nog nu.

           

.