Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Frykmodells spårrensare

 

 

Jag fick möjlighet att provbygga en tidig version av Frykmodells första riktiga H0-byggsats, en spårrensare i etsad mässing. Här är en liten redogörelse för bygget. Tänk på att det jag byggt är en förserievariant, den slutliga produkten är ändrad och förbättrad men även dessförinnan är det här en alldeles utsökt liten karamell att gömma undan på nåt stickspår nånstans.

 

 

Byggsatsen innehåller en etsplåt i A4-format, en påse med smådelar, en påse med dekaler, en bit 'fönsterglas' (acetat), och en alldeles ypperlig byggbeskrivning, (tydligen ska anvisningen levereras som en CD när satsen kommer ut till försäljning). Bygganvisningen är f.ö. skriven för montering genom limning men att löda går naturligtvis lika bra.

    

 

Underredeskonstruktionen och hjulupphängningen påminner starkt om byggsatserna från RimboGrande. Ena axeln hängs upp som i en vagga och man får på så sätt en trepunktslagrad vagn. Kanske lite lyxigt på en spårrensare men snyggt!

  

 

Fjäderpaketet med axelboxar byggs upp genom att bocka ihop 4-5 lager plåt. Resultatet blir klart över förväntan och något behov av gjutna fjäderpaket kan i alla fall inte jag se.

  

 

Bygganvisningen säger att man viker ihop hytten innan fönster- och dörrkarmar monteras. Jag gjorde tvärtom för att kunna löda dit karmarna mot ett plant underlag. När hytten veks ihop fick jag ha tungan rätt i mun för att få väggen och gaveln att mötas i rätt höjd. Det hade varit bra att ha någon form av styrning i hyttskarven för att få hyttsidan helt korrekt i höjdled men gick bra ändå.

  

 

Eftersom jag inte kunde bestämma mig för om jag skulle lämna någon, eller båda, dörrarna öppna lödde jag inte fast dörrarna. Beroende på hur långt jag har kommit när jag bestämmer mig kan jag sen löda eller limma dörrarna i önskad position.Dessförinnan ska hål för dörrhandtag borras.

 

Med hytten bockad, hoplödd och löst ställd på plats kan man börja ana hur det kommer att ta sig ut.

  

 

Eftersom jag saknade de rör som ska bli plogreglagens cylindrar sågade jag till cylindrarna från en bit mässingsrör i lämplig dimension. I mitt förhandsexemplar var rören i plast, genom att byta till mässing kunde jag löda ihop plogreglagen.

 

Kåpan som skyddar gasflaskorna löddes också dit.

 

 

När vevhållarna till plogreglagen ska bockas till föreslår jag att man bockar sidorna sist, alltså efter att man bockat över och underdelarna i 90 grader. Därefter kan sidorna lätt bockas i rätt läge och lödas från insidan. Använder man sen rikligt med lödtenn blir inte vikanvisningarnas perforeringar så markerade. 

 

 

 

Innan sidoräckena skulle på plats lödde jag fast hytten.

 

Sen var det så räckenas tur.

 

 

Resultatet, efter att även stegarna lötts dit, blev i alla fall inte alls så oävet tycker jag.

 

 

Så långt kommen försökte jag också löda fast buffertarna. Det misslyckades ömkligen, buffertarna ville inte alls låta sig lödas fast. Jag antar att de är svarvade i nåt material som helt enkelt inte KAN lödas. Istället nöjde jag mig med att löda dit koppelkrokarna.

 

Jag kom också på att titta på resterna av VVAs SJ-Godisplåt som låg i en gömma i hobbyrummet. Där fanns enkla, stiliserade, skruvkoppelimitationer som enkelt monteras i koppelkrokarnas hål. Eftersom jag inte har nån tanke på att montera NEM-koppel (eller hemska tanke, såna där ohyggligt fula Kadeestyggelser) finns det inga hinder för att hänga dit skruvkopplen. Den som vill följa mitt exempel kan kanske notera att liknande koppelimitationer nu lär medfölja byggsatsen.

                            

Eventuellt monterar jag nån gång i framtiden TB-koppel, men jag anar att även det blir marigt med tanke på att allt utrymme i vagnändarna tas i anspråk för ploghållarna.

 

Plogslädarna såg komplicerade ut vid första anblicken men visade sig vara ytterligt simpla att ordna till. Den första åtgärden är att löda dit hjulen, dvs fyra skivor för varje hjul, med en knappnål som axel. Knappnålshuvudet blir en vacker bultskalle men jag valde i alla fall att bara använda en nål som genomgående axel, huruvida det är ett misstag lär (som vanligt) visa sig först när det är för sent...

     

Det som inte var helt enkelt var att centrera hjulskivorna. Viss noggrannhet rekommenderas, (å andra sidan kanske inte eventuella missar här syns när det hela blir färdigt heller). Jag förstärkte bockningarna med lite tenn för att styva upp de inre ploghållarna.

                          

 

De yttre ploghållarna visade sig vara väldigt lätta att löda i rätt läge, jag valde att löda fast dem utan den rekommenderade nålen som styrning, jag tyckte det funkade bra ändå.

 

Utan större problem löddes bromspaketet med bromsblocken på plats. Något marigt att få bromsarna rätt i höjd och sida var det men efter ett par försök satt allt där det skulle.

      

 

När bromsen satt där den skulle lödde jag fast den fasta axelhållaren. 

 

Plogslädarna skall fästas på underredet efter målning. Som hjälp att få dem på rätt plats finns flikar på ramen som håller plogslädarna, som passar in i slitsar i underredet. Slitsarna närmast buffertbalken var emellertid för min del redan 'upptagna' av axlarna till plogreglagen. Jag löste det genom att fila bort hållarnas flikar, de flikar som finns i höjd med 'A' på bilden nedan borde räcka för att få rätt läge på det hela.

 

Plogarna har två sidor, jag misstänker så här i efterhand att jag vände dem åt fel håll. Jag tänkte att plogarnas förstärkning skulle vara utåt, men det känns fel i efterhand. I alla fall, att bocka till plogarna är väldigt enkelt om man tar hjälp av en hammare, ett borr i lämplig dimension och en tjock matta. Lägg plogen som ska bockas på mattan, placera borrets släta ände där bockningen/rundningen ska vara och tjonga till med hammaren. Färdigt!

 

Radien på böjningen blir beroende av borrdimensionen, jag använde 8mm borr. Det visade sig senare att 9 eller 10mm kanske hade passat bättre men det blev tillräckligt bra efter första försöket så jag nöjde mig där.

 

Att löda fast sidoplogvingarna visade sig vara en lätt affär. Håll fast plogens hållare mot den snedställda kanten på plogsläden med en saxpincett och löd på enklaste sätt. Därefter böjdes plogen in mot plogstöden, hölls fast med pincetten och löddes även i änden. Det som möjligen kan vara värt att ge akt på är att plogarna i alla fall kommer parallellt. Mässing och lödning är annars en kombination som ger rätt stor möjlighet att använda milt våld som justeringsmetod.

  

 

 

Den dubbla fasta plogen löddes fast innan den böjdes i rätt läge. Mycket enkelt visade det sig vara, det gick så fort att jag inte hann ta nån bild förrän det var klart...

 

Det spännande momentet är sen att kolla att plogarna sitter som man vill ha dem relativt rälsen.Jag ville ha plogarna helt parallella med rälsen, det visade sig att jag inte hade lyckats helt med det. På den vänstra bilden nedan trycker jag plogsläden mot underredet och det syns om man tittar noga hur plogarna lutar nedåt i ytteränden. På den högra är läget bättre, men för att nå dit var jag tvungen att hitta på en liten abrovinkel.

  

 

Lösningen för min del blev att löda en mässingsremsa på plogsläden som sen kan böjas i lämpligt läge innan plogsläden limmas fast.

  

 

Taket böjdes till genom att rulla 8mm borret över takets insida några gånger. Rundningen blir lätt lite överdriven men det är bara att trycka lätt på taket för att hamna rätt. 

 

Jag fick idén att istället för att limma dit taket (att löda går ju inte eftersom man först måste sätta in fönster, dessförinnan måste man måla väggarna (om man inte penselmålar och är väldigt stadig på hand) och att löda efter målning är ingen höjdare) använda ett knep som VVA rekommenderade för att montera bromshyttstak en gång i tiden. I korthet löder man fast ms-tråd i ett kryss i takets undersida, sen bockar man trådarna så att de klämmer fast taket.

    

 

Jag använde 0,8mm mässingstråd men antar att det går att använda nysilver eller pianotråd och då gå ner till 0,4-0,5mm. Det finns f.ö. två fällor med den här metoden som man bör vara medveten om.

   

 

När jag var nöjd med taket var det dags att löda fast dörrarna. Först lödde jag dörrhandtag enligt de bilder som finns i byggbeskrivningen. Pilligt både att bocka till och att löda men det gick bra till sist. Sen lödde jag fast dörrarna, den ena stängd, den andra lite på glänt.

    

 

Med taket påtryckt ser man att överhänget är en aning stort, något som rättats till på senare versioner av etsplåten. Jag tycker inte att det är så framträdande att jag vill göra något åt det nu när jag är så nöjd med taket som det är.

           

 

Infästningen av kaminröret löste jag genom att på takets insida löda ett mässingsrör med innerdiameter motsvarande kaminrörets ytterdiameter. På det sättet skulle det gå bra att sätta på 'takpappen' utan problem tänkte jag.

 

Efter tvätt (diskmaskin) och ett kvickt bad i ättikssprit grundmålades det hela. Detaljerna, skyltar, trycklufttank, buffertar, och plogslädar limmades med ca-lim innan det var dags att spruta den slutliga kulören (Humbrol 127). 

 

  

 

Färgklickarna, de röda plogarna, målades dit därnäst, likaså monterades koppelimitationerna.

   

 

Innan en rätt omfattande vädring tar vid återstår att måla och montera gasoltuberna. Och fönstra och mattlacka.

 

 

http://www.svensktmjforum.se/forum/index.php?topic=9436.0

www.stinsensforum.se/sparrensare-t8269.html

.