Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

Att rädda en Mustang...

 

Av en vän fick jag en förfrågan om jag kunde bygga vidare på ett spårvagnsprojekt som stått i det närmaste stilla i närmare 20 år. Utan att veta vad jag gav mig in på svarade jag naturligtvis ja, och tänkte det borde bli en smal sak att få till något snyggt, kaxig som jag var efter att just ha byggt färdigt min första spårvagn.

 

Det visade sig vara en liten utmaning på många sätt, detta. Inte för att byggsatsen var annorlunda på nåt avgörande sätt men att bygga åt någon annan innebär en annan press än om man bygger åt sig själv. Dessutom fanns det en del skönhetsfel som uppstått under de tidigare försöken av bygget som jag ville rätta till i möjligaste mån.

 

Det första jag gjorde var att rikta upp vagnskorgen. Den hade en svag men irriterande puckelryggsböjning som enkelt justerades genom att löda loss de tidigare lödningarna och löda ihop igen med hjälp av små plåtbitar.

 

      

 

Nästa större fix var att rätta till fronten. Den såg ut att vara lite klumpigt hoplödd och med en hel del överflödstenn pålagt. Att plåten behöver riktas upp är inget att bry sig om, det är lätt gjort och lika bra att vänta med till senare.

  

 

Efter att ha sugit upp kopiösa mängder tenn visade det sig att delar av frontplåten saknades! Där fanns ett stort hål, som den tidigare byggaren försökt tennspackla ihop så gott som möjligt.

  

 

Först var jag lite ställd, det här hade jag inte riktigt förberett mig på. Efter lite klurande tänkte jag att det bästa nog var att göra ungefär som vid förra försöket, lödspackla, den här gången utan att använda så mycket tenn. Jag lödde en liten bit mässingsplåt på frontens insida, för att ge 'spacklet' nåt att fästa mot. Sen lade jag på tennet, filade lite för att se hur det blev, lade på lite mer osv. Till sist tyckte jag jag kunde vara nöjd och bestämde mig för att gå vidare.

   

 

 

Motorboggien - strömupptagning

 

Den medlevererade motorboggien saknade i utgångsläget strömupptagning. Den anvisade/rekommenderade lösningen är att limma fast strömupptagningsbleck i boggien, jag som inte tror på/gillar epoxylim bestämde mig för att försöka löda fast dubbelsidig pertinax som fäste och använda fosforbronsremsor för strömupptagningen.

         

Efter att ha skruvat loss motorn från boggien skrapade jag bort ytskiktet på 'vingarna' som väl egentligen är avsedda att fästa boggisidorna på. Sen löddes pertinaxbitarna fast, det visade sig sitta bra trots att jag först inte var helt övertygad om att det skulle gå att löda på bitarna.

   

 

Ledningstråden löddes fast, sen måttades blecken in och löddes fast. Om man är snabb och försiktig klarar man sig med ett par, tre försök innan allt sitter. Problemet är ju att tråden lätt löds loss när man löder dit blecken.

    

 

När blecken sitter som de ska är det bara att försiktigt böja till dem så de får bra kontakt med hjulen. Inte helt enkelt men efter att par omgångar med tången och ständiga kontroller med ett universalinstrument (ohm-mätare) fungerade allt perfekt. Till sist skruvades så hela historien ihop och kunde testas på spåret. 

 

 

Motorboggien - infästning

 

           

     

  

Bakre (löp-)boggien

 

 

 

  

                         

 

Inredningen

 

         

 

 

   

 

 

 

SvMJF

Stinsen

.