Skaffa en egen gratis hemsida   

Ladda om sidan/Synkronisera inloggning

UGJ/Lokstall1 - ABo7b

 

Det finns säkert de som fnyser åt det här bygget, menande att NMJs vagnar med samma förebilder är snyggare. Även om UGJs vagnar är felfria som utgångsmaterial och säkert har detaljer som inte står NMJ efter, är det lite svårt att inte hålla med om NMJs vagnar. Skitsnygga helt enkelt. MEN, de är ju färdiga, dvs det finns inget att göra själv! Att bygga har ett egenvärde, dessutom smakar väl hemlagat alltid bäst...?

 

Jag har i alla fall byggt en ABo7b från en UGJ-byggsats och visar här hur det gick till. Ordningen man monterar delar, målar och har sig är säkert väldigt individuell, jag vet inte om jag gör likadant varje gång heller, det mesta funkar nog. Se den ordning jag följde vid det här bygget som ett förslag.

 

Den här vagnen hade målad korg vid köpet och jag såg ingen anledning att måla om den. Det första jag gjorde var att måla fönsterramarna med Humbrol 62. Som tur är kan ev. färgkladd på fel ställe lätt skrapas bort med en tandpetare.

       

   

Nästa steg blev att sätta dit buffertarna, vulsterna och batterilådor etc. på underredet. Efter att ha filat upp hålen för buffertarna tröck jag först in bufferthylsorna i gavlarna och därefter buffertstämplarna i hylsorna. Det satt tillräckligt bra att jag inte brydde mig om att limma. Inte heller vulsterna behövde limmas, däremot målade jag dem med en gråsvartbrun mix som dämpar plastglansen lite. Se före-efterbilderna här:

  


Batterilådorna och övriga underredsdetaljer limmades fast med ca-lim.

  


Innan det blev dags för fönstren satte jag på dekalerna och gav den ett lager Krylon mattlack. SWBs alldeles utmärkta dekalark är komplett med märkning som BCo7b (före 1956), ABo7b (1956-1968) och AB7 (efter 1968).
  

 

Några vagnar jag byggt tidigare har visat en svag tendens att bågna efter att fönstren monterats. Detta beror så vitt jag kan förstå på att fönsteröppningarna är en aning tajta så att när fönstren trycks in tvingar de upp korgens överkant och orsakar på det sättet än något krum form. För att undvika detta filade jag lite lätt i fönsteröppningarnas insidor. 

 

   

'Glaset' limmades sen med 'Canopy Glue', en seg sorts vitlim från rc-butikens sortiment.

 

Efter att ha filat till koppelhållaren så den gick lätt lade jag den på plats och limmade dit fästplattorna. De sitter rätt bra utan lim men jag säkrade med lite ca-lim.   

  

 

Spikhuvudena som skymtar ovan är ett resultat av tips från några byggare hos SMJ. Det handlar om ett enkelt sätt att få vagnen stabil i tippled, som en sorts trepunktslagring. Stöttorna utgörs alltså av mässingsspikar med kullrigt huvud som trycks genom korggolvet efter att jag borrat hål i rätt läge. För att spikhuvudena ska löpa lätt mot boggien limmade jag en bit mässingsplåt på boggien.      

  

 

Jag satte in en strippad variant av inredning, dvs jag nöjde mig med gardiner och innerväggar. Gardinerna klipptes till av en grön och en röd servett (rött i första klass) och limmades sen fast med 'canopy glue'.

  

 

När gardinerna torkat limmade jag in innerväggarna. Hur jag tillverkade innerväggarna visas i tråden om ABo12c.

     

 

Den kombinerade effekten av innerväggar + gardiner syns här tydligt på bilden till höger.

  

 

 

Taket skulle ha fläktar istället för snäckventiler och efter att ha limmat fast fläktkåporna sprejade jag taket med Hagmans grå zinkgrund. Mycket för matt och mycket för ljus, men med ett lager Krylon mattlack blir kulören mörkare samtidigt som den matta ytan livas upp något.

.